Sig farvel til slanger og goddag til tubeless
Er du træt af at stå ved vejsiden med en flad slange? Så er det måske på tide at skifte til tubeless dæk. Tubeless er ikke bare en trend – det er en game-changer for dig, der ønsker en mere problemfri og behagelig tur. Vi oplever flere og flere der skifter fra slange til tubeless - så kan det vel ikke være så slemt at køre med? Nej - det er det ikke. Opsætningen er relativ nemt og køreoplevelsen med tubeless er i top.
Hvad er tubeless egentlig?
Tænk på et tubeless dæk som en stor, lufttæt ballon inde i dit hjul. I stedet for en traditionel slange og ventil bruger du en speciel tubeless ventil og en tætnende væske. Når du pumper dækket op, fordeler væsken sig og tætner eventuelle små huller, så du kan fortsætte din tur uden afbrydelser. Dvs. du er fri for slanger og kører derimod med væske i dækket i stedet for.
Hvorfor vælge tubeless?
- Færre punkteringer: Tubeless dæk er langt mindre tilbøjelige til at punktere end traditionelle dæk med slanger. Den tætnende væske lapper selv små huller, så du kan cykle videre. Mange gange opdager man ikke engang man har haft et hul før man kommer hjem
- Lavere dæktryk: Med tubeless kan du køre med lavere dæktryk. Det giver bedre greb, øget komfort og reducerer risikoen for punkteringer fra skarpe genstande
- Længere levetid: Da du undgår den konstante friktion mellem slange og dæk, kan dine dæk holde længere
-
Mere miljøvenligt: Ved at undgå at skifte slanger ofte, reducerer du dit affald
Sådan konverterer du til tubeless:
- Forbered hjulet: Fjern den gamle slange og ventil, og sørg for at fælgen er ren og tør
- Monter tubeless ventilen: Skru den nye tubeless ventil i fælgens hul og stram den godt
- Tilføj tætnende væske: Hæld den anbefalede mængde tætnende væske i dækket via ventilen. Det er forskelligt hvor meget der skal bruges alt afhængig af opsætning, men som tommelfingerregel skal du bruge ca. 60ml i et landevejs dæk og ca. 80ml i et gravel dæk
- Monter dækket: Sæt dækket på fælgen og få det på plads
- Pump dækket op: Pump dækket op til det max. dæktryk. De fleste gang vil dækket give et eller flere høje "smæld" - dette er helt normalt og indikerer at dækket er ved at sætte sig helt på plads, hvilket er en forudsætning når det er tubeless
- Tjek for lækager: Drej hjulet rundt - fordel væsken rigtig godt og tjek at dækket ikke mister luft. Nogle gange kan det være nødvendigt at rulle en lille tur på hjulene og lade dem stå natten over
Tips og tricks:
- Vælg den rigtige tubeless-væske: Der findes mange forskellige typer tubeless-væske på markedet. Vælg en, der passer til din cykel og dine køreforhold. Vi anbefaler f.eks. Peaty's og Silca som er kendte for deres evne til at lukke relativt store huller effektivt og hurtigt samt ikke mindst have en god holdbarhed i dækket
- Pump dækket op regelmæssigt: Selv tubeless dæk kan miste luft over tid, så tjek dæktrykket regelmæssigt; anbefalingen er før hver tur
- Lær at reparere tubeless dæk: Selvom tubeless dæk er mere punkteringssikre, kan det stadig ske. Lær at lappe små huller selv ved brug af et tubeless reparationssæt
- Overvej et tubeless-kit: Et tubeless-kit kan være praktisk at have med på ture, så du kan reparere punkteringer undervejs.
Tænker du på at skifte til tubeless? Her er hvad du skal bruge:
- Tubeless dæk: Det specielle dæk, der holder luften inde. Et eksempel er Pirelli P Zero Race RS TLR
- Tubeless væske: Magisk væske, der selv lapper små huller. Et eksempel er Peaty's tubeless væske
- Tubeless ventil: Den perfekte ventil til dit tubeless setup. Et eksempel er DKBIKE Tubeless ventiler
- Tubeless reparationskit: Til når uheldet er ude og væsken ikke kan lappe hullet kan du bruge en tubeless pluk
Punkteret på din tubeless? Ingen panik! Med de rette værktøjer kan du nemt lappe hullet selv. Følg vores guide, så er du tilbage på vejen på ingen tid
Step 1: Find lækagen. Det første skridt er at finde ud af, hvor luften slipper ud. Tjek hele dækket for synlige huller eller skader. Hvis du ikke kan se noget, så prøv at spule dækket med en blanding af vand og sæbe. Der, hvor det bobler, er der et hul
Step 2: Brug en plug. Nu skal vi stoppe hullet. Tag en tubeless-plug og sæt den i værktøjet. Skub pluggen godt ind i hullet, så den sidder fast. Fjern overskydende del af pluggen med en kniv eller lad den sidde - den bliver hurtigt slidt ned når du kører. Vi har lavet en video som viser hvordan man gør - du kan se den her på vores DKBIKE Youtube kanal
Step 3: Top op med væske. For at sikre, at hullet er helt tæt, skal du tilføje lidt mere tubeless-væske når du kommer hjem. Skru ventilkernen ud, hæld væsken i og skru ventilkernen i igen. Ryst dækket rundt, så væsken fordeler sig jævnt
Step 4: Pump op. Pump dækket op til det anbefalede dæktryk. Brug en pumpe med manometer, så du kan se, hvor meget luft der er i dækket
Step 5: Tjek igen. Til sidst skal du lige tjekke, om dækket holder luft. Spul det igen med sæbevand. Hvis der ikke bobler, er du klar til at køre igen. Tag en kort tur for at være helt sikker
Tubeless tips:
- Tjek tubeless-væsken hver 2-6 måneder
- Top op med væske, hvis nødvendigt
- Hav altid et reparationskit klar
- Nyd din tur
Er du stadig i tvivl?
Hvis du er usikker på, om tubeless er det rigtige valg for dig, eller hvis du har brug for hjælp til at konvertere dine dæk, så kontakt os meget gerne. Vi står klar til at give dig personlig rådgivning og hjælpe dig med at finde de rigtige produkter.
Gør din cykeltur mere behagelig og problemfri – skift til tubeless i dag!
Vil du se en video, der viser, hvordan du konverterer til tubeless? Så har vi lavet denne Youtube video
Leave a comment
This site is protected by hCaptcha and the hCaptcha Privacy Policy and Terms of Service apply.