Clincher

Clincher, Tubeless, Tubular - Hvad betyder det og hvad skal du være opmærksom på?

Clincher, Tubeless, Tubular - Hvad betyder det og hvad skal du være opmærksom på?

Fælgtyper - Hvad skal du være opmærksom på?

Clincher

Clincher - også kaldet Dæk/Slange - er som navnet antyder, en fælg der er beregnet til at du kører med Dæk og slange. Du kan således frit vælge hvilket Clincher dæk du vil køre med ligeså vel som slange; begge med varierende slidstyrke, punkteringsbeskyttelse, design, mærker osv. Dette er det mest almindelige setup på en landevejscykel, mens man på MTB og Gravel ser en stigende tendens til at fravælge Dæk/Slange men derimod vælger Tubeless.

 

Tubeless

Tubeless er det nye "sort". Sagt på en anden måde: Flere og flere vælger at køre tubeless - uagtet om det er landevej, MTB eller Gravel. Tubeless har været "normen" på MTB fælge i nogle år, mens det for Gravel er steget i takt med Gravel cyklingens hastige indtog. Kvaliteterne i tubeless er nu så alment benyttet og kendt, at der er en stigende tendens til at det nu også bruges på landevejshjul. 

Hvad er tubeless i det hele taget?

Tubeless er en fælgtype hvor du ikke har en slange inde i dækket. Derimod kører man med en specielt tubeless sealant - tubeless væske - inde i dækket, som har til formål at lappe de små huller der resulterer i punkteringer når du kører med slange. Væsken slynges rundt i fælgen når du kører og lapper hullet næsten med det samme hvilket vil sige at normale små-punkteringer lappes indenfor 0,5-1 sek, hvilket betyder at du kun oplever et minimalt dæktryk og derved kan køre videre uden at skulle stoppe op og skifte slange som når du kører Dæk/Slange. Tubeless væske skal løbende skiftes - alt afhængig af Tubeless sealant producent og type har det forskellige holdbarheder. De mest almindeligt brugte tubeless væsker holder typisk 2-4 måneder inden væsken skal skiftes, hvilket gøres ganske simpelt igennem ventilen. Man skal således blot skrue ventilhovedet af og påfylde den af producenten angivne mængde væske og så er du kørende igen. 

Man skal være opmærksom på at monteringen af Tubeless dæk godt kan være drilsk og kræver lidt mere tålmodighed og teknik. Er man ikke selv sikker på hvordan det gøres, kan din lokale cykelmekaniker typisk montere et tubeless dæk indenfor 10-15min. 

Til selve monteringen af tubeless skal du blot bruge følgende:

  • Tubeless tape (medfølger når du køber DKBIKE hjul)
  • Tubeless ventiler
  • Tubeless dæk

Hos DKBIKE er vores fælge standard både Clincher - dvs. til dæk/Slange - ligeså vel som Tubeless klar. Det vil med andre ord sige at du har mulighed for at prøve dig frem med samme hjulsæt og finde det setup der passer netop dig. Du er derfor fri for at skulle vælge når du køber dine DKBIKE hjul - du har begge muligheder. 

 

Tubular

Tubular - også kaldet lukkede ringe - er en fælgtype der typisk kun benyttes af nogle professionelle ryttere på landevej og cross. Der kører ikke med slange men derimod limes det specielle tubular dæk fast til fælgen. Det giver en fordel ift. at man kan køre med lavere dæktryk samt at dækket er nærmest umuligt at køre af fælgen ved punkteringer. Ulempen er at punkterer man kan det være ganske vanskeligt at komme videre - med mindre man har en skiftezone eller en sportsdirektør bil lige efter sig. Af samme årsag er der praktisk talt ingen motionister der kører Tubular.

Læs næste

Carbon Cykelhjul - Hvorfor er det en af de bedste opgraderinger til din cykel?

Efterlad en kommentar

Denne side er beskyttet af reCaptcha, og Googles Politik om beskyttelse af persondata og Servicevilkår er gældende.